10. kesäkuuta 2015

Thank you for everything, Gembloux!

Moi!

Tässä tulee nyt viimein lupaamani postaus liittyen Gemblun lähtemiseen ja uuden hepan saapumiseen. Tuosta päivästä on tosin jo 2 viikkoa kun Tampereen klinikalla olimme tarkastuttamassa hevosia ja lopulta päädyimme vaihtamaan.
Gemblusta ehdotettiin meille n. 2kk sitten vaihtokauppaa, jossa poni menisi 14-vuotiaalle tytölle ja mulle tulisi 10v.  ori, Ragtimes.

Kokeilin Rakkea Huhtikuussa Ypäjän kisoissa ja heppa tuntui kivalle. Tyttö myös kokeili Gemblua sitten muutaman viikon kuluttua ja tykkäsi siitä. Niimpä päätimme että molemmat hevoset menevät ostotarkastukseen ja jos kaikki on ok, vaihdamme ne. Kummastakaan ei sitten onneksi löytynyt sanomista joten niin vaihdoimme hevoset klinikalla 26.5.

Last picture with my darling♥

Olin jo aivan varautunut että Gemblun lähteminen olisi mulle todella kova paikka koska se ehti mulla olla kuitenkin 8 vuotta, mutta ihme kyllä kaikki sujui todella "kivuttomasti". Olen todella iloinen että Gemblu pääsi kivaan kotiin ja saa toimia nyt opetusmestarina ja nostaa uutta ratsastajaa ylöspäin.

Meidän yhteisiin vuosiin on mahtunut paljon niin iloja kuin surujakin. Ostimme Gemblun vuoden 2007 Maaliskuussa, sen ollessa vasta 5-vuotias. Aluksi vain äitini Kati ja tätini Maiju ratsastivat sillä, sillä olihan nuori iso poni aivan liian vahva ja vaikea 8 vuotiaalle pienikokoiselle tytölle.
Noin vuoden päästä pääsin ratsastamaan Gemblulla ensimmäisiä kertoja ja hyppäämään sillä pääsin muistaakseni 2008 loppuvuodesta. Hyppääminen oli aluksi todella vaikeaa, sillä Gemblu oli todella vahva ja veti päätä alas esteiden jälkeen. Muistan edelleen että lähes ainut ohje mikä tuolloin Gemblulla hypätessä oli että vedä ohjista niin lujaa kuin jaksat. xD En saanut rentoutua yhtään ennen estettä että Gemblu pysyi hallinnassa ja esteen jälkeen piti heti vetää ettei se saanut päätä alas ja alkanut köyrimään. Olin kylläkin tuolloin varmasti valehtelematta n. 130cm pitkä ja painoin ehkä juuri ja juuri 25kg, mutta olin itsepäinen ja halusin välttämättä Gemblulla hypätä.




Pikkuhiljaa yhteistyö alkoi sujumaan ja hyppääminen alkoi helpottua. Vuonna 2009 pääsin aloittelemaan kilpailemista Gemblun kanssa seura- ja aluekisoissa. Kesällä 2010 aloimme kilpailemaan kansallisella tasolla. Kausi 2010 ei kuitenkaan mennyt ihan niin sanotusti putkeen; Gemblu nimittäin keksi että jos sitä ei huvita hypätä, niin se voi vain tyynesti kuljettaa mun portille ja jäädä sinne jumittamaan. Välillä se myös jäi portille hyppimään pystyyn ja usein miten minä valuin takakautta alas. Lopulta syksyllä aloin päästä taas "johtajan" paikalle ja sain kerrottua Gemblulle että radalla kuuluu hypätä eikä pelleillä. Sen jälkeen kaikki alkoi taas sujumaan ja pääsimme nopeasti nousemaan ylöspäin.




Kausdella 2011 kilpailimme 100cm-110cm ponicupia ja syksyllä hyppäsimme jo muutamat 115cm radat. Kaudella 2012 pääsimme nousemaan poni GP:hen ja 120cm tasolle jolla kilpailimme viimeiset kolme yhteistä kilpailukauttamme.





Voin sanoa että kasvoimme Gemblun kanssa yhdessä. Osittain tilanne ei kuitenkaan ollut hyvä, sillä aina kun nousimme korkeammalle tasolle, oli rata aina minun ja myös ponin isoin ikinä. Ihanne tilanne poniratsastajallehan olisi se että saisi mennä kokeneella ponilla joka nostaa ratsastajaa ylöspäin. Olen kuitenkin äärettömän kiitollinen siitä kaikesta mitä Gemblu mulle opetti ja mitä kaikkea sain sen kanssa kokea. Vaikka mulla ei ikinä ollut kokenutta ponia jolla pääsee mihin vain, voin silti sanoa että en vaihtasi ponivuosiani mistään hinnasta. Ne olivat huikeaa ja unohtumatonta aikaa, vaikka molemmat PM-kisani ovat menneet suoraan sanottuna aivan perseelleen ja yhtään SM-mitalia ei palkintokaapista löydy. Sain kuitenkin viettää ponivuoteni hienojen ponien kanssa joita sain nostaa ylöspäin ja joissa näin työni jäljen.

Jos mun pitäisi nimetä joitain kisoja mun ja Gemblun yhteisten vuosien ajalta niin kaikista päälimmäisinä mielessä olisivat ainakin; Iisalmi vuonna 2010, kun tipuin joka radalla ja viimeisellä vielä kuralätäkköön, Tampere vuonna 2012, kun hyppäsimme ensimmäisen poni GP:n ja sijoituimme 5., Poni SM 2012, ensimmäiset oikeat SM-kisani, NBCH Flyinge 2013, epäonnistuneimmat PM-kisat ikinä tulosten ja sään ja kaiken osalta xD, Hallimestrauudet 2013, isojen ponien hallimestaruus pronssia, HIHS 2013, sekä Pony Event 2014.


SM 2012

SM 2012












Vaikka olimme kasvaneet Gemblun kanssa yhdessä, alkoi polkumme kuitenkin erota jo kesän 2014 aikana. Yhtäkkiä siitä ponista jolla oli kiva mennä radalle ja helppo ratsastaa siellä, tuli se jolla mun oli vaiken mennä. Mulle alkoi tulla olo että ihan kuin en olisi ikinä ratsastanut Gemblulla. Sen vuoksi en Gemblulla enään paljoa kilpaillut viime kesänä sillä en halunnut sen tulosten huononevan sen vuoksi että mun on vaikea mennä sillä hevosten rinnalla.

Nyt Gemblu saa ansaitusti hypätä pienempää ja toimia uudelle tytölle sellaisena opetusmestarina mitä mulla ei ikinä ole ollut.


Gemblun kuulumisia voi seurata instagramista: @inesjahepat

Ja sitten päästääkin tähän meidän uuteen kaveriin! Rakke on siis 10v. italialainen ori, joka on ollut kaksi vuotta suomessa. Nuorena se on kilpaillut 125cm-130cm luokkia. Rakke on ainakin näiden parin viikon aikana tuntunut kivalta ja semmoselta hevoselta jonka kanssa mut tullaan vielä radoilla näkemään. :)

Oon taas ollut aika laiska tän blogin suhteen, mutta meidän kuulumisia voi seurailla myös instagramista (@jenninhevoselamaa) jota pyrin päivittämään ainakin useammin kuin mitä blogia nyt tässä viime aikoina on tullut päivitettyä.

~ Jenni

1 kommentti:

  1. Ihana postaus ♥ Kiva että Gemblu pääsi hyvään kotiin!

    VastaaPoista